POD MOTOM – “KADA SI PODUZETNIK – NISI SAM” PANELISTI JEDNOGLASNO ZAKLJUČILI – OPATIJA TREBA MREŽU LOKALNIH LJUDI U PODUZETNIŠTVU VIŠE NEGO IKADA

U Opatiji je ovoga petka, 04. 02. 2022., u prekrasno uređenim novim prostorima Centra za inovacije u turizmu – Hubbazia koji se smjestio u šarmantnoj Villi Antonio održan prvi od 15 predviđenih poduzetničkih panela za javnost – “Poduzetničke ćakule”. Pod motom “Kada si poduzetnik – nisi sam!” okupljenima su svoja iskustva o međusobnom povezivanju, umrežavanju i suradnjama među poduzetnicima ovoga petka živo i slikovito govorili poduzetnici s iskustvom: Neven Jušić, vlasnik “Kvarner Colora” za završne radove u graditeljstvu i suvlasnik Apartmana “Jušić”, Antun Bašić, direktor tvrtke za upravljanje smještajnim kapacitetima u turizmu – “Gordon Hill” te Mauricio Počekaj, vlasnik nekadašnjih trgovina “Mac Sport”, danas trgovine “Coma”, poznati i kao vlasnik Beach bara Bamba – bar u Ičićima, a danas je idejni autor i vlasnik predivne nove kavane “Kaiser” u centru Opatije. Ujedno, Počekaj je i predsjednik Udruženja obrtnika Opatija. Sve troje panelista zajedno s okupljenima otvorili su zanimljiva pitanja i dali vlastita viđenja na mnoge teme iz domene poduzetničkih veza i povezivanja s ostalim dionicima poduzetničkog i gospodarskog života u Opatiji i okolici.

Tako je Neven Jušić kazao kako je upravo uz pomoć iskusnijih od sebe, prvenstveno svoga oca čiji je poduzetnički trag i njemu otvarao vrata kasnije u poslu, razvio svoj poduzetnički put na kojem nije stao samo na radovima u graditeljstvu, već ga je poduzetnička strast odvela i u turizam, ali i u sport: “Iako smo relativno mala sredina, upravo zbog toga mislim da Opatija i okolica moraju djelovati zajednički, lokalno što više, i u suradnji s lokalnim jedinicama.”

Antun Bašić, dugogodišnji manager na visokim pozicijama velikih firmi, a nekoliko godina i poduzetnik koji zagovara kreativnost i hrabrost je, pak, naglasio i važnost – razmjene ideja u poslovnoj zajednici: “Ideje se moraju iznositi pa ako se putem netko nasloni na jednu vašu ideju, to ne znači da će se isto dogoditi i s preostalima. Prilike treba stalno tražiti, a Opatija sa svojom turističkom pričom, geografskim položajem i mikroklimom ima fantastične pretpostavke za još jači turistički zamah, pogotovo kroz otvaranje jednostavnih i međusobno povezanih uslužnih djelatnosti kao što su vešeraji, uređenje i održavanje okućnica i bazena, usluge čišćenja i peglanja. ”

Predsjednik UO Opatija, Mauricio Počekaj, dao je zanimljivo viđenje i o povezanosti sustava s poduzetnicima: “Sustav je tu da stvori teren, da utvrdi okolnosti poslovanja koje, ako su dobre, privlače poduzetnike same od sebe. Poduzetnici su igrači na tom terenu koji trebaju onda imati hrabrosti i zaigrati na njemu, zatražiti sve dostupne informacije. U našem udruženju stojimo na raspolaganju svima i pomažemo čak i kada se radi o drugim vrstama gospodarskih subjekata. ”

Kako je panel neminovno otvorio i druga pitanja poput nedostatka vlastite radne radne snage s dobrom radnom etikom u odnosu na zapošljavanje stranaca, zatim o aktivnoj politici poduzetništva koju provode tijela poput HZZ-a ili jedinica lokalnih samoupravi, o hrabrosti potrebnoj za pokretanje vlastitoga posla, prisutnima se kroz raspravu iz publike obratila i Tamara Sergo, pročelnica Upravnog odjela za financije i društvene djelatnosti Grada Opatije koja je sve sudionike pozvala da se sa svojim idejama i poslovnim planovima obrate Gradu Opatiji, da prate informacije koje se redovito objavljuju i da, pritom, razmišljaju – autohtono: “Prošlo je vrijeme kineskih suvenira, došlo je vrijeme autohtonoga – mi moramo razvijati vlastiti turistički proizvod”, zaključila je.

 

“Kada si poduzetnik – nisi sam” – Grad Opatija i Hubbazia održali zanimljive prve “Poduzetničke ćakule”

Grad Opatija i Centar za inovacije u turizmu Hubbazia uspješno su održali prve od 15 predviđenih “Poduzetničkih ćakula”, odnosno panela o zanimljivim poduzetničkim temama. U petak, 04. veljače, tako su gosti panela bili: Mauricio Počekaj, između ostaloga, vlasnik novootvorene kavane “Kaiser” u Opatiji te predsjednik Udruženja obrtnika Opatija, Neven Jušić, vlasnik “Kvarner Colora” za završne radove u graditeljstvu i suvlasnik Obiteljskog smještaja “Jušić” te Antun Bašić, vlasnik tvrtke za upravljanje turističkim smještajem “Gordon hill” d.o.o.

Panelisti su svojim razmišljanjima na temu “Kada si poduzetnik – nisi sam!” otvorili živu raspravu s publikom jer, složili su se, umrežavanje poduzetnika, otvaranje međusobnih, ali i suradnji s jedinicama lokalnih samoupravi te ostalim referentnim tijelima neodvojiv su dio poduzetništva.

Sva tri govornika imala su drugačiji poduzetnički put: Neven Jušić kao poduzetnik rastao je uz pomoć svoga oca Branka, a zatim i samostalno proširio svoje djelovanje kroz poduzetništvo u marketingu, ali i sportu. Mauricio Počekaj poduzetnikom je postao “silom prilika” nakon što je postalo nemoguće preživjeti mjesec kao zaposlenik jedne opatijske firme prije dvadesetak godina, dok je Antun Bašić u poduzetništvu pronašao mirniju luku od visokom managementa velikih internacionalnih firmi, a u Opatiji i novi dom za svoju obitelj: “Dok sam bio voditelj jednog segmenta poslovanja za međunarodni trgovački lanac, prišao mi je moj nadređeni i kazao: Ti si ovdje da radiš što ti kažem.!” U tom sam trenutku dao otkaz jer shvatio sam da tom poslodavcu onda nije potreban stručnjak. Osim toga, uz takav posao imao sam novaca, ali nisam imao vremena za bližnje i za svoj život. Danas sam u Opatiji sretan i vidim puno potencijala da se Opatija razvije u poduzetništvu, kroz usluge koje nam u sektoru turizma trebaju: vešeraji, održavanje okućnica i bazena, firme za čišćenje interijera i eksterijera.”

Bašić je, osim toga, naglasio, a s čime su se složili i drugo dvoje panelista, kako i u Opatiji nedostaje s jedne strane – radno motiviranog stanovništva, ali i radne etike općenito: “Kod nas je nažalost normalno da se preskače posao, da već i mladi ljudi od tek dvadesetak godina ne žele raditi, da nisu radno odgojeni i onda se čudimo uvozu radne snage?”

“Radnici iz svih dijelova svijeta i naša su neminovnost i to dobra, barem će se raditi”, nadovezao se Jušić koji je opisao kako u sektoru građevinarstva nije neuobičajeno da se čak nagrađuju oni radnici koji će ispuniti radnu normu u 80% radnih sati mjesečno.

Počekaj je na temu nedostatka radne snage napomenuo da nje u Opatiji i okolici i brojčano nedostaje.

Povezivanje poduzetnika na lokalnoj razni i razmjena ideja – primjer Lovranke čija biljna kozmetika putuje cijelim svijetom

Sve troje obraćali su se i u publici prisutnim predstavnicima Grada Opatije, među kojima ih je pozorno saslušala i pročelnica UO-a za financije i društvene djelatnosti koja je pozvala sve prisutne da se obrate Gradu, da iskoriste brojne mjere poticanja poduzetništva koje u paketu s mjerama Hrvatskog zavoda za zapošljavanje dosežu i do 100 tisuća kuna poticaja za pokretanje vlastitog biznisa: “Kineski suveniri su out, trebaju nam autohtoni. Pa da jedan košta 20 ili 200 kuna – on će se i prodati.”, kazala je Sergo. Ovom je izjavom iskazala jasno slaganje sa sudionicima panela o povezivanju poduzetnika na lokalnoj razini nakon što su panelisti iznijeli primjere dobrih praksi:

Jušić je tako opisao iskustvo iz jednog business cluba u Zagrebu gdje se poduzetnici druže, razmjenjuju iskustva, jedni drugima pomažu te smatra da ne bi bilo loše osnovati i takav jedan centar za Opatiju i Liburniju: “Ma mi nismo ni svjesni što imamo: biljke s Učke, domaće namirnice iz lokalnog okruženja, imamo svoje ribare. Kada bismo se usmjerili na izgradnju lokalnih suradnji siguran sam da bi, unatoč možda i većim cijenama, imali svoje, lokalno i jače. Tako smijemo razmišljati i na razini Hrvatske” Počekaj je naveo, pak, primjer kada mu se obratila jedna poduzetnica iz Lovrana i kazala mu prije nekoliko godina kako želi proizvoditi prirodnu kozmetiku, otvoriti svoju trgovinu. On joj je predložio da umjesto skupog održavanja vlastite trgovine svoju kozmetiku plasira putem trgovačkog cornera u postojećim trgovinama: “A onda je došlo i vrijeme Internetskih trgovina kojima je samo nebo granica te su danas proizvodi ove gospođe traženi i diljem svijeta”, ispričao je Počekaj. Bašić je, pak, kao poduzetnik s nešto manje staža otvorio svoju firmu temeljem istraživanja tržišta te naglasio važnost ideja i razmjene ideja: “Mladi i oni koji žele postati poduzetnici moraju biti hrabri. Ideje se moraju iznositi pa ako se putem netko nasloni na jednu vašu ideju, to ne znači da će se isto dogoditi i s preostalima. Prilike treba stalno tražiti, a Opatija sa svojom turističkom pričom, geografskim položajem i mikroklimom ima fantastične pretpostavke za još jači turistički zamah, pogotovo kroz otvaranje jednostavnih i međusobno povezanih uslužnih djelatnosti.” Bašić je naglasio i važnost lokalnih jedinica koje, s čime su se prisutni složili, trebaju imati malo više sluha, ali i vizije za one ideje koje unatoč početnim preprekama imaju potencijal postati top proizvodi od kojih se može živjeti dugoročno. Njegova ideja za opatijske morske utrke Formule 1 koje privlače svjetske multimilijardere samo je jedna od brojnih za čije je postavljanje na noge trebalo više sluha i vizionarstva, ali, s druge strane, i vremena potrebnog za realizaciju: “Proračuni u jedinicama lokalne zajednice su uvelike unaprijed određeni i administracija naprosto nije u stanju reagirati na svaki poticaj u željenom vremenu. Stoga, poduzetnike pozivamo da u svoje ideje uključe i realne vremenske okvire”, nadovezala se iz publike voditeljica Odsjeka za utvrđivanje i naplatu prihoda Grada Opatije, Marija Randić.

Sustav je nogometni teren, a poduzetnici su igrači na njemu: jedno bez drugoga – ne ide

Predsjednik UO Opatija, Mauricio Počekaj, iznio je i analogiju o suradnju poduzetničkog i upravnog miljea: “Sustav je tu da stvori teren, da utvrdi okolnosti poslovanja koje, ako su dobre, privlače poduzetnike same od sebe. Poduzetnici su, s druge strane, igrači na tom terenu koji trebaju onda imati hrabrosti i zaigrati na njemu što bolju partiju. Oni trebaju zatražiti sve dostupne informacije, raspitivati se, iskazati inicijativu. Zato u našem udruženju stojimo na raspolaganju svima i pomažemo čak i kada se radi o drugim vrstama gospodarskih subjekata. ”

Ova je diskusija tek prva u nizu onih koje će uslijediti. Tema novog panela zakazanog za 25. veljače u Hubbaziji, Villa Antonio u Opatiji, bit će najavljena uskoro, a do tada – razmišljamo poduzetnički, razmišljajmo o Opatiji kao biseru koji živi od turizma i uz turizam te kao takva tek može sabiti svoje redove i donijeti na taj turistički stol još atraktivnije proizvode, još uštimaniji sustav turističkih i svih drugih povezanih djelatnosti, a u konačnici i – dobar život. Za to će nam poslužiti riječi Nevena Jušića koje su naišle na odobravanje publike i drugih sudionika: “Mnogi se ne žele baviti obrtničkim zanimanjima i zanatima. Ta kriva percepcija nas i košta propuštenih prilika i nedostatka kvalitetnih, a naših radnika. Primjerice, baš piturija kojom se bavi i moj obrt s 10 zaposlenih mnogima je odbojna, pa sam razmišljao ovako – Nevene, ti ćeš sada sebi lijepo kupiti novoga Porschea pa da će ljudi valjda vidjeti da se od te piturije i to može, pa da se ljudi tako motiviraju na otvaranje vlastitog posla, ali i školovanja za zanimanja koja će nam uvijek trebati.”, bio je iskren Jušić nasmijavši sve prisutne, no ostavivši u zraku zaključak koji nije bilo potrebno dodatno objasniti: poduzetništvo nije bauk, a poduzetničko razmišljanje osim što pomaže cijeloj zajednici, itekako može pomoći mnogima u ostvarenju vlastitih snova i dostojanstvenih pojedinačnih egzistencija.

Panel “Kada si poduzetnik – nisi sam!” otvorio je voditelj Hubbazie, ujedno i viši stručni savjetnik Grada Opatije za poduzetništvo, Tomislav Lesinger, mag.oec., a diskusiju je moderirala Vedrana Lisica.

Sudionici su završili panel usuglašavanjem oko toga da Opatija ima puno više potencijala u zajedničkom djelovanju i umrežavanju te poticanju poduzetničke klime.

Sve naredne “Poduzetničke ćakule” u 2022. bit će otvorene za zainteresiranu javnost, a sve informacije o njihovom održavanju tijekom 2022. godine bit će dostupne na službenim kanalima Grada Opatije i Hubbazie.

“Poduzetničke ćakule” dio su projekta HUBBAZIA – Centar  za inovacije u turizmu. Radi se o projektu Grada Opatije koji je prvi takve vrste u Hrvatskoj. Sufinanciran je sredstvima europske unije iz Europskog fonda za regionalni razvoj, a ukupna vrijednost projekta iznosi 2.5 milijuna kuna od čega EU sufinancira sa 1.9 milijuna kuna, odnosno 83.6%. Radi se o novouređenom i moderno opremljenom prostoru koji u sklopu svojega programa nudi kvalitetne edukacije i program realiziranja poslovnih turističkih ideja. Sve radionice i edukacije su besplatne, čak je osiguran i potrošni materijal i sav potreban pribor.