PANEL ODRŽIVOST PODUZETNIŠTVA U TURIZMU PROVEO JE PUBLIKU KROZ ŠIROKU LEPEZU RAZMIŠLJANJA I MOTIVACIJA ZA BAVLJENJE PODUZETNIŠTVOM NA LIBURNIJI

 

Jutros je na Fakultetu za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu Opatija, a u suradnji s Centrom za inovacije u turizmu, Opatija, održan fantastičan panel za studente fakulteta i ostale zainteresirane o temi koja postaje standard svakog, a osobito turističkog poslovanja, a to je održivost poduzetništva u turizmu.

 

Sudionici panela: dr.sc. Ines Milohnić, redovita profesorica na Fakultetu, Nedjeljko Pinezić, dugogodišnji savjetnik – trener u projektima razvoja održivog turizma UNDP-a i USAID – a, u zemljama Zapadnog Balkana te Tamara Sergo, pročelnica Upravnog odjela za financije i društvene djelatnosti Grada Opatije ovom su temom uspješno “prošetali” i na kraju zaslužili veliki aplauz publike za svoja razmišljanja o Liburniji kao regiji u kojoj, kako je danas kazano – nema kraja mogućnostima povezivanja poduzetništva, turizma i održivosti:

 

-Masovni turizam polako odlazi u drugi plan. Dokaz tome je i da je na svjetskoj sceni jedna “mala” Opatija s jednim tako “malim”, ali i tako našim projektom poput Feel&Tastea osvojila jednu tako veliku i tako značajnu nagradu na međunarodnoj razini kao drugi najbolji projekt ruralnog turizma i bioraznolikosti na svijetu! Tim više što je priznanje stiglo od najveće međunarodne turističke organizacije na svijetu – Skål International, kazao je uvodno Nedjeljko Pinezić.

 

Dr. sc. Ines Milohnić je, kao predavačica na fakultetu koja je tijekom online nastave uspostavila blisku komunikaciju sa studentima, prvo pohvalila svoje studente i njihove generacijske osobitosti među kojima je naglasila: usmjerenost na ostvarivanje svojih ciljeva, brzu prilagodbu na promjene, kritičko razmišljanje, kreativnost u idejama i, konačno, već “ugrađenu” svijest i želju za održivim razvojem destinacije:

 

– Uspostavili smo odnos povjerenja i bliskosti te sam tako iz njih “izvukla” feedback iz kojeg je nesporno da se radi o pravim pripadnicima tzv. Z generacije koja je u vrlo velikom postotku, preko 70% ispitanika studenata ekonomskih smjerova, u anketnim pitanjima već sada, za vrijeme svog studentskog staža, izrazila spremnost na bavljenje poduzetništvom. To su turistički kadrovi u nastajanju, a koji će danas-sutra smisliti neki svoj Feel & Taste. Oni žele učiti promatranjem, ne samo klasičnim učenjem. Da bismo iznjedrili dobre ideje i poduzetničku održivost moramo prihvatiti još jednu karakteristiku ove generacije, a to je osporavanje autoriteta, jer autoritete više nije nužno nametati. Ne njima, kazala je dr. sc. Ines Milohnić i odmah na izazvala veliki pljesak studenata.

 

Na njezino se mišljenje nadovezala i misao o lokalnim osobitostima zajednice i destinacije u smislu održivosti pa je tako i pročelnica Tamara Sergo nastavila u istom tonu:

 

– Grad Opatija već 11 godina ima viziju održivog poduzetništva i kroz programe te mjere za poticanje koje stoje na raspolaganju sadašnjim i budućim poduzetnicima. Odnedavno, tu je i naša Hubbazia, start-up inkubator koji provodi šestomjesečne besplatne cikluse edukacija za poduzetnike, a osim toga, što je činjenica i ovoga panela, i opatijsko zaleđe postaje aktualnije preko projekata poput Feel&Tastea, ali i preko ostalih poticaja sa strane Grada. Naime, Grad nije ovdje da otvara firme, već da potakne i pomogne članove naše lokalne zajednice u tome, kazala je Sergo referirajući se na jedan od postulata održivog razvoja koji se tiče socijalne jednakosti i prilika za sve građane.

 

Svi panelisti složili su se da je akademska zajednica također važna za usvajanje teorijskih znanja i vještina, no nikako bez empirijskog dijela, odnosno bez vlastite prakse i doživljaja:

 

Turizam pruža mogućnost nevjerojatne životne avanture. Veliku šansu vidim u mobilnosti i spremnosti ljudi da stave ruksak na leđa i odu u neko, primjerice, švicarsko selo, da se stope s lokalnim stanovništvom, da isprobaju njihove trailove i staze, da uvide kako tamo funkcionira sustav turističke organizacije, naveo je Pinezić i istaknuo regiju dobrih održivih i turističkih praksi, a to su: Sjeverna Italija, Austrija, Bavarska, Švicarska, tj. turistička odredišta koja godinama kotiraju za najbolja u svijetu ne samo volumenom ostvarenoga nego upravo održivošću:

 

-Fasciniraju me i oni koji se uklapaju u misao predsjednika uprave najvećeg svjetske hotelske grupacije Accor koji je kazao da je danas uspješan onaj manager koji prepoznaje individualnost svakog svog zaposlenika, koji poštuje njegovu osobnost i koji dopušta fleksibilno radno vrijeme. Vaš osjećaj da budete buntovni i na neki način nepokoreni je dobar – budite izvan okvira, razmišljajte out of the box. Osobno, znajući da u svakom trenutku mogu, slikovito rečeno, ići kopati kanale, ipak sam uspješan freelancer koji već 30 godina živi od projekta do projekta i nikada nisam bio gladan kruha, kazao je studentima Pinezić koji je po završetku današnjeg panela dobio mnoge komplimente za nastup i svoja razmišljanja.

 

Panel rasprava dotaknula se i važnosti autentičnog komuniciranja održivosti koja nije samo degustacija lokalnih namirnica ili biking novouređenim biciklističkim stazama već zadire i duboko u ekologiju te su s te strane panelisti bili složni – vrijeme nasamarivanja gostiju je prošlo. Prodavati održivost kao dio ponude, a imati zagađen morski ili kopneni okoliš više nije moguće.

 

Moderatorica Vedrana Lisica Pavlović tijekom panela prenijela je i tri razmišljanja na temu održivosti poduzetništva u turizmu koja su dale tri danas za panel spriječene dame: direktorica TZ Opatije Suzi Petričić nastavno na uspjeh doživljajnog Feel&Tastea, predsjednica udruge Žmergo Diana Kovačić o aktivnostima koje mogu biti i održive i turistički atraktivne istovremeno te vlasnica web-shopa Greenly i bivša studentica Fakulteta, Marta Prpić čiji je citat poslužio za kraj panela:

 

Greenly je eco friendly web shop na kojem možete pronaći 100% održive proizvode od recikliranih i ekoloških materijala. Posao sam pokrenula na zadnjoj godini fakulteta i danas žalim samo što nisam i ranije. Sve je to zvučalo komplicirano i nisam znala od kuda krenuti dok nisam jednostavno krenula. Savjetujem svima koji se vide kao inovatori, poduzetnici ili jednostavno žele sami određivati svoje radno vrijeme i uvjete da se odvaže. Danas postoje razni poticaji, start up inkubatori i slične radionice koje su dostupne svima, besplatne, a prate vas od ideje do ostvarenja. U tome će vam sigurno pomoći i profesori koji su meni i nakon fakulteta ostavili otvorena vrata za bilo kakva pitanja, a na raspolaganje se stavljam I osobno preko mog IG profila greenly_hr.